Close

Vi hjälper dig med dina frågor

Kontakta oss för att prata försäkringar, pension eller sparande. Nedan finner du frågor och svar samt olika kontaktvägar.

Vanliga frågor

  • Om du sagt upp alla dina försäkringar, men hunnit få en räkning för månaden efter att försäkringarna är uppsagda, så betalar du räkningen och får sedan en återbetalning av oss. Har du kvar någon försäkring så får du istället det du betalat för den uppsagda försäkringen avdraget på aviseringen nästkommande månad.

  • Klicka på länken nedan för att läsa mer om dina nya försäkringar, erbjudandet och hur du gör om du vill säga upp någon av försäkringarna.

    Läs mer
  • Har du redan betalat in de saknade premierna kan du bortse från varningsbrevet. Har du inte betalat så bör du göra det så snart som möjligt. Om du varit sen en månad är det extra viktigt att du därefter inkommer med betalningarna i tid för att undvika framtida problem med dina försäkringar.

  • Om du blir försenad i mer än åtta timmar på grund av strejk, lämnas ersättning med schablonbeloppet 500 kr för varje påbörjad 24-timmarsperiod, upp till 5.000 kronor. Du måste ha lämnat hemorten före strejkvarslet. Om du har tilläggsförsäkringen Resklar som ingår i Hemförsäkring Stor kan du få ersättning för ankomstförsening om du kommer mer än sex timmar försent till din slutdestination på ut- eller hemresan.

    Här kan du läsa Konsumentverkets råd om det blir flygstrejk.

  • Dina försäkringar betalas på samma sätt som din medlemsavgift till Sveriges Lärare eller Sveriges Skolledare. Därför är det generellt ditt förbund du ska kontakta om du har betalningsfrågor. Du når Sveriges Lärare på 077-515 05 00 och Sveriges Skolledare på 077-517 09 00. Har du en fråga om en betalning direkt till Lärarförsäkringar så kontakta vår kundservice på 0771-21 09 09.

  • Genom att logga in på "Mina sidor" och sedan välja "Mina försäkringar". Där ser du ditt försäkringsinnehav. Tryck på "skriv ut" eller motsvarande i din webbläsare. Du kan även kontakta kundservice på 0771-21 09 09 eller via e-post så kan de skicka ett försäkringsbrev, även kallat försäkringsbesked, med posten.

    Gå till mina försäkringar
  • Pengarna för försäkring och medlemsavgift ska vara ditt förbund tillhanda senast enligt datum på avi eller e-faktura.

  • I medlemsavgiften för yrkesverksamma medlemmar i Sveriges Lärare eller Sveriges Skolledare ingår en inkomstförsäkring, undantaget om du valde att aktivt tacka nej till den vid införandet 2009. För att se ditt övriga innehav kan du logga in på Mina sidor eller kontakta kundservice på 0771-21 09 09.

  • Om du helt lämnar Sveriges Lärare eller Sveriges Skolledare kan du inte behålla dina försäkringar hos Lärarförsäkringar, såvida du inte byter emellan dem, då flyttas dina försäkringar automatiskt över till det nya medlemskapet. Om du har ett glapp i tid mellan medlemskapen kan dock försäkringarna upphöra. Om du är pensionär kan du kvarstå som pensionärsmedlem i Sveriges Lärare eller Sveriges Skolledare, då kan du även behålla dina försäkringar så länge du önskar.

  • Om du vill säga upp någon av dina försäkringar så kontakta kundservice på 0771-21 09 09 eller via e-post så hjälper vi dig.

  • I alla våra hemförsäkringar ingår möjligheten att kostnadsfritt medförsäkra inneboende flyktingar. Om du delar ditt hem med flyktingar i behov av bostad så kontakta oss på telefon 0771-21 09 09 så hjälper vi dig att registrera dem.

  • Ja, nu kan vi äntligen erbjuda bilförsäkring som ett komplement till övriga medlemsförsäkringar. Tillsammans med Folksam har vi tagit fram en lite förmånligare bilförsäkring med möjlighet till flera olika rabatter.

    Läs mer om bilförsäkring
  • Du kan förutom med inbetalningskort, och i de flesta fall löneavdrag, även välja att betala genom autogiro. Då du betalar försäkringar och medlemsavgift på samma sätt så kommer i så fall all avgift att dras via autogiro. 

    Du kan även ansluta till autogiro via din internetbank. 

    Om du är studerandemedlem eller anställd hos Sveriges Lärare eller Sveriges Skolledare och vill betala med autogiro så kontakta kundservice via vårt e-postformulär, med clearingnummer, kontonummer samt vilken bank du har, så hjälper de dig.

    Läs mer
  • Då din arbetsgivares kollektivavtalade försäkring gäller under din arbetstid, vilket är på väg till arbetet, på arbetet, och på väg hem från arbetet, så gäller vår olycksfallsförsäkring för övrig tid, när din arbetsgivares försäkring alltså inte gäller. Omfattas du inte av någon försäkring hos en arbetsgivare, exempelvis för att du gått i pension eller är utan arbete, så gäller vår olycksfallsförsäkring.

  • Först och främst så bör du ha en hemförsäkring. Alla Lärarförsäkringars hemförsäkringar innehåller ett reseskydd som gäller under resans 60 första dagar oavsett vart i världen du reser, med vissa undantag för exempelvis platser där krigstillstånd råder. I Lärarförsäkringars Hemförsäkring stor ingår ett ännu mer omfattande skydd vid resa, bland annat avbeställningsskydd.

    Här kan du läsa mer om vad som är bra att tänka på inför resan.
  • Du behöver inte ta med dig något för att försäkringen ska gälla, men vi rekommenderar att du tar med dig ett resebevis med kontaktuppgifter dit du kan höra av dig om något skulle hända samt översiktlig information för dig och exempelvis behandlande läkare om vad försäkringen omfattar på både svenska och engelska.

    Reser du inom EU kan du som är EU-medborgare även beställa och ta med dig ett europeiskt sjukförsäkringskort från Försäkringskassan.

  • Just nu utfärdas inte reseintyg för Ryssland, Belarus eller Iran. För övriga länder så kontakta vår kundservice på 0771-21 09 09 så hjälper de dig med intyget. Du kan även beställa det genom att fylla i vårt beställningsformulär.

    Beställ reseintyg
  • Om du ska resa till Italien för att åka skidor eller utföra annan utförsåkning är det viktigt att du tar med dig ett så kallat reseintyg som bekräftar att du har en ansvarsförsäkring som gäller för skidåkning.

    Om du har hemförsäkring hos Lärarförsäkringar så ingår ansvarsförsäkringen i din hemförsäkring och du beställer reseintyg via kundservice.

    Beställ reseintyg
  • Bäst är att boka in en rådgivning med en av Lärarförsäkringars pensionsrådgivare. Det är en medlemsförmån för dig som är medlem i Sveriges Lärare eller Sveriges Lärare att använda den tjänsten.

    Här kan du boka pensionsrådgivning

    Du kan även läsa mer om pension på våra pensionssidor

  • Hemförsäkringen försäkrar ditt lösöre, alltså dina saker, såsom möbler, kläder eller till exempel en tv-apparat. Villaförsäkringen försäkrar själva byggnaden, alltså exempelvis väggar, golv och tak. Bor du i en villa som du äger behöver du alltså normalt både hemförsäkring och villaförsäkring.

  • Vi på Lärarförsäkringar pratar ofta om grundskyddet när någon frågar oss om vilka försäkringar som är extra viktiga att ha.

    Med grundskyddet så menar vi Hemförsäkring, Sjukförsäkring, Livförsäkring och Olycksfallsförsäkring. Försäkringar vi tycker kompletterar varandra och ger just ett bra grundläggande skydd. Men beroende på din egen situation så varierar såklart behovet. Det viktigaste är att känna till vilka försäkringar som just du omfattas av och att de täcker dina behov.

  • På vår livförsäkringssida kan du under "beräkna pris" svara på några korta frågor och sedan få tips på hur du kan tänka för att räkna ut rätt belopp för dig.

    Vår kundservice kan även hjälpa dig. Du når dem på 0771-21 09 09 eller via e-post.

    Här kan du även läsa hur en av Lärarförsäkringars rådgivare resonerat angående hur man kan tänka när man väljer livförsäkringsbelopp.

  • Du kan själva uppdatera eller ändra telefonnummer samt din e-postadress genom att logga in på Mina sidor och sedan gå till "Mina uppgifter". Behöver du ändra en annan uppgift så kontakta kundservice så hjälper vi dig.

  • Nej, i de flesta fall kan du inte det. Däremot kan anhöriga till medlem; sambo, make eller registrerad partner vara medförsäkrade i de flesta av våra försäkringar. Medlems barn kan även försäkras via Lärarförsäkringar.

  • Lärarförsäkringars verksamhet är en del av din medlemsservice. Om du tycker att vi inte har hanterat ditt ärende tillräckligt bra, eller om något inte har fungerat i kontakten med oss, så vill vi gärna att du berättar det. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra servicen för dig och övriga medlemmar.

    Klicka här för att läsa mer om vår klagomålshantering
  • Du hittar avtalsnummer för våra olika försäkringar under "Viktigt att veta" på respektive försäkringssida. Här hittar du alla våra försäkringar.

  • Som en del av din medlemsservice arbetar vi för att hjälpa dig att vara trygg och rätt försäkrad. Därför har vi tagit fram en lekfull funktion på Mina sidor där du får stjärnor när du gör något som ökar din trygghet. Till exempel om du har haft en pensionsrådgivning eller om du har en försäkring som passar din livssituation.

    Gå till Mina stjärnor
  • Om du fortfarande betalar för din spardel hos Folksam ber vi dig kontakta oss via kontaktformuläret så återkopplar vi till dig med besked gällande din SparLiv Senior.

    Kontakta oss

Skicka e-post

Du kan även kontakta oss via e-post (kräver BankID-inloggning).

Adress

Lärarförsäkringar
Box 5097
102 42 Stockholm

Växel: 08-442 87 10

Följ oss i sociala medier

I våra sociala medier får du uppdateringar om aktuella nyheter, tips och råd.