Close
Till huvudinnehåll

Behandling av personuppgifter pensionsinhämtning

Behandling av personuppgifter i Insurelys pensionstjänst

Lärarförsäkringar, med organisationsnummer 556431-9332 och adress Box 5097, 102 42 Stockholm, är personuppgiftsansvarig och ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter i samband med tillhandahållandet av våra tjänster. Vi ansvarar för och åtar oss att behandla dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning, såsom EU:s allmänna Dataskyddsförordning 2016/679 (”GDPR”) och annan gällande EU- eller nationell dataskyddslagstiftning.

 

Denna information förklarar hur vi behandlar dina personuppgifter när vi tillhandahåller tjänsten för inhämtning av pensionsuppgifter.

 

För att kunna tillhandahålla tjänsten behöver vi samla in och behandla personuppgifter som rör din pension. För detta ändamål har vi anlitat en tjänsteleverantör (Insurely AB, verksam som “Insurely”). Insurely kommer att samla in och behandla dina personuppgifter för vår räkning och är ett personuppgiftsbiträde enligt GDPR. Detta innebär att Insurely kommer att behandla personuppgifter enligt GDPR och det personuppgiftsbiträdesavtal som vi har ingått med Insurely. Vilka personuppgifter samlar vi in och varför?

Denna information är tillämplig när vi behandlar dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla denna tjänst till dig, det vill säga all information (eller kombination av sådan information) som direkt eller indirekt kan identifiera dig som en specifik person. Med hjälp av Insurely kommer vi att samla in och behandla följande kategorier av personuppgifter när du använder tjänsten:

1.1 Användaruppgifter

Vi samlar in och behandlar följande information om dig när du påbörjar användningen av Tjänsten:

  • Personnummer (för identifiering via Bank-ID)
  • Tidpunkt då du accepterade användarvillkoren
  • Samtycke till datainsamling (i tillämpliga fall)

1.2 Pensionsuppgifter

När du använder Tjänstens funktioner (för att automatiskt hämta din pensionsinformation) kommer vi att behandla ytterligare personuppgifter om dig.

Vi samlar in följande personuppgifter i dessa fall:

  • Kontaktuppgifter
  • Information om din pensionsförsäkring, såsom:
    • Typ av pension
    • Försäkringsnummer
    • Pensionsbolag
    • Start- och slutdatum
    • Värde
    • Avgift
    • Annan information som vi behandlar för att förbättra din upplevelse ("Tilläggsinformation”)

Notera att de kategorier av personuppgifter som samlas in varierar beroende på typ av pensionsförsäkring och villkor.

1.3 Tilläggsinformation

Du kan välja att ge oss Tilläggsinformation när du kontaktar oss eller på annat sätt interagerar med oss. Om du lämnar Tilläggsinformation till oss för att vi ska kunna ge dig råd kommer vi att behandla informationen på det sätt som krävs för att ge det råd du har efterfrågat. Vilken typ av information som behandlas varierar beroende på vilken rådgivning som begärs, men den kan omfatta:

  • Information om din familjesituation och civilstånd
  • Information om din finansiella situation och framtidsplaner

 

Vi kommer att samla in dessa personuppgifter antingen direkt från dig eller genom tillgång till din pensionsdata efter ditt godkännande. För att göra det kommer vi att begära att du ger Insurely åtkomst till din pensionsförsäkring för vår räkning.

1.     Varför, hur och hur länge behandlar vi dina personuppgifter?

I detta avsnitt förklarar vi för vilka olika ändamål som vi behandlar dina personuppgifter, vilka kategorier av personuppgifter vi behandlar, den rättsliga grunden som vi baserar behandlingen på och den relevanta lagringsperioden. 

 

Ändamålet med den behandling som sker i tjänsten är att förbereda erbjudanden, försäljning och rådgivning om försäkring och tillhörande tjänster.

De personuppgifter som behandlas i tjänsten är; Användaruppgifter och Uppgifter om din pension.

För behandling av dina personuppgifter i tjänsten är samtycke den rättsliga grunden.

 

Hur länge personuppgifterna lagras i tjänsten beror på hur länge du använder tjänsten men uppgifterna raderas 30 dagar efter att de samlades in om du inte förlängt lagringstiden genom att begära en insamling på nytt. Uppgifterna raderas eller anonymiseras när de inte längre behandlas i tjänsten.

2.     Behandling av Insurely

Som nämnts ovan är vi personuppgiftsansvariga men använder vi oss av Insurely för att samla in och behandla dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla denna tjänst Insurely kommer dock att anonymisera användaruppgifter och pensionsuppgifter och använda dessa för att förbättra och utveckla sina tjänster. Detta innebär att dina personuppgifter kommer att behandlas av Insurely för att omvandlas till aggregerad data som inte längre kan kopplas till dig. Enligt GDPR betraktas aggregerade data inte som personuppgifter. Insurely är ansvariga för denna anonymiserade behandling och har fått tillstånd av oss att göra denna i syfte att förbättra och utveckla sina tjänster. Du kan läsa mer om Insurelys personuppgiftsbehandling i Insurelys integritetsnotis som finns här.

3.     Vilka tredje parter kan personuppgifterna i tjänsten lämnas ut till?

 

Dina personuppgifter i tjänsten kan lämnas ut till följande kategorier av mottagare:

(a)        Domstolar och andra liknande rättsliga enheter och/eller myndigheter om vi är skyldiga att göra det enligt lag.

(b)        Tjänsteleverantörer som  tjänsten använder sin operativa kärnverksamhet.

(c)      Om ägandet av tjänsten förändras kommer vi att dela personuppgifter med de nya ägarna så att vi de kan fortsätta att tillhandahålla tjänsten, förutsatt att de nya ägarna endast behandlar personuppgifter i enlighet med vad vi har angett i Behandling av personuppgifter Insurelys pensionstjänst.

4.     Överföring av personuppgifter

 

För närvarande sker behandling av dina personuppgifter i denna tjänst inom EU/EES. Om behandlingen i tjänsten, antingen direkt av oss eller genom tjänstens tjänsteleverantörer, medför en överföring av dina personuppgifter utanför EU/EES kommer vi dock se till att lämpliga skyddsåtgärder finns på plats för att säkerställa att dina personuppgifter förblir skyddade i enlighet med gällande dataskyddslagar. Vi kommer att göra detta genom någon av följande åtgärder:

(i)         Genom att överföra personuppgifterna till ett land som finns med på Europeiska kommissionens lista över länder med en adekvat skyddsnivå; eller

(ii)        Genom att implementera en överföringsmekanism såsom standardavtalsklausuler mellan personuppgiftsansvariga eller mellan en personuppgiftsansvarig och ett personuppgiftsbiträde, som har godkänts av EU-kommissionen (enligt vad som gäller från tid till annan) för överföring av personuppgifter till tredje land.

 

Om ett standardavtal anses ogiltigt på grund av den nationella lagstiftningen i destinationslandet kommer vi att vidta ytterligare tekniska, organisatoriska eller avtalsmässiga åtgärder för att säkerställa en adekvat skyddsnivå vid överföring av personuppgifter till länder som omfattas av punkt (ii) ovan.

 

5.    Dina rättigheter

Enligt GDPR har du en rad rättigheter beträffande dina personuppgifter som du kan utöva.  Ta del av dem genom Behandling av personuppgifter Lärarförsäkringar. Länk!.

6.     Kontaktuppgifter

Om du vill utnyttja dina rättigheter eller har frågor om hanteringen av dina uppgifter kan du kontakta vår kundservice på 0771-21 09 09. Kontaktuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) se Behandling av personuppgifter Lärarförsäkringar. Länk!