Close

Vi hjälper dig med dina frågor

Kontakta oss för att prata försäkringar, pension eller sparande.

Vanliga frågor

  • Hur vet jag vilka försäkringar jag har?

    I medlemsavgiften för aktiva medlemmar i Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund ingår en inkomstförsäkring, undantaget om du valde att aktivt tacka nej till den vid införandet 2009. För att se ditt övriga innehav kan du logga in på Mina sidor eller kontakta kundservice på 0771-21 09 09.


  • Kan jag behålla mina försäkringar om jag lämnar Lärarförbundet eller Lärarnas Riksförbund?

    Om du helt lämnar Lärarförbundet eller Lärarnas Riksförbund kan du inte behålla dina försäkringar hos Lärarförsäkringar, såvida du inte byter emellan dem, då flyttas dina försäkringar automatiskt över till det nya medlemskapet. Om du har ett glapp i tid mellan medlemskapen kan dock försäkringarna upphöra. Om du är pensionär kan du kvarstå som pensionärsmedlem i Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund, då kan du även behålla dina försäkringar så länge du önskar.


  • Hur gör jag för att betala med autogiro?

    Du kan förutom med inbetalningskort och i de flesta fall löneavdrag även välja att betala genom autogiro. Då du betalar försäkringar och medlemsavgift på samma sätt så kommer i så fall all avgift att dras via autogiro. Nedan finner du autogiroblanketter.
    Autogiroblankett Lärarförbundet
    Autogiroblankett Lärarnas Riksförbund
    Autogiroblankett Lärarförsäkringar


  • Jag har en fråga om betalning, var vänder jag mig?

    Dina försäkringar betalas på samma sätt som din medlemsavgift till Lärarförbundet eller Lärarnas Riksförbund. Därför är det generellt ditt förbund du ska kontakta om du har betalningsfrågor. Du når Lärarförbundet på 0770-33 03 03 och Lärarnas Riksförbund på 08-613 27 00. Har du en fråga om en betalning direkt till Lärarförsäkringar så kontakta vår kundservice på 0771-21 09 09.


  • När ska försäkringarna senast vara betalda?

    Pengarna för försäkring och medlemsavgift ska vara ditt förbund tillhanda senast enligt datum på avi eller e-faktura.


  • Jag har fått ett varningsbrev på grund av sen betalning, vad gör jag?

    Har du redan betalat in räkningen kan du bortse från varningsbrevet. Har du inte betalat så bör du göra det så snart som möjligt.


  • Varför gäller olycksfallsförsäkringen bara på fritiden? När är det fritid?

    Då din arbetsgivares kollektivavtalade försäkring gäller under din arbetstid, vilket är på väg till arbetet, på arbetet, och på väg hem från arbetet, så gäller vår olycksfallsförsäkring för övrig tid, när din arbetsgivares försäkring alltså inte gäller. Omfattas du inte av någon försäkring hos en arbetsgivare, exempelvis för att du gått i pension eller är utan arbete, så gäller vår olycksfallsförsäkring.


  • Jag ska ut och resa, vad ska jag tänka på?

    Först och främst så bör du ha en hemförsäkring. Alla Lärarförsäkringars hemförsäkringar innehåller ett reseskydd som gäller under resans 45 första dagar oavsett vart i världen du reser, med vissa undantag för exempelvis platser där krigstillstånd råder. I Lärarförsäkringars Hemförsäkring stor ingår ett ännu mer omfattande skydd vid resa, bland annat avbeställningsskydd.


    Här kan du läsa mer om vad som är bra att tänka på inför resan.
  • Jag ska ut och resa, behöver jag ha med mig något?

    Du behöver inte ta med dig något för att försäkringen ska gälla, men vi rekommenderar att du tar med dig ett resebevis med kontaktuppgifter dit du kan höra av dig om något skulle hända samt översiktlig information för dig och exempelvis behandlande läkare om vad försäkringen omfattar på både svenska och engelska.

    Reser du inom EU kan du som är EU-medborgare även beställa och ta med dig ett europeiskt sjukförsäkringskort från Försäkringskassan.


  • Jag har en fråga om pension, vem ringer jag?

    Bäst är att boka in en rådgivning med en av Lärarförsäkringars pensionsrådgivare. Det är en medlemsförmån för dig som är medlem i Lärarförbundet eller Lärarnas Riksförbund att använda den tjänsten.

    Här kan du boka pensionsrådgivning

    Du kan även läsa mer om pension på våra pensionssidor


  • Vad är skillnaden mellan hemförsäkring och villaförsäkring?

    Hemförsäkringen försäkrar ditt lösöre, alltså dina saker, såsom möbler, kläder eller till exempel en tv-apparat. Villaförsäkringen försäkrar själva byggnaden, alltså exempelvis väggar, golv och tak. Bor du i en villa som du äger behöver du alltså normalt både hemförsäkring och villaförsäkring.


  • Hur vet jag hur högt försäkringsbelopp jag behöver?

    Det enklaste sättet att få ett svar för just din situation är att kontakta kundservice på 0771-21 09 09 eller via kontaktformuläret ovan.

    Här kan du även läsa hur en av Lärarförsäkringars rådgivare resonerat angående hur man kan tänka när man väljer livförsäkringsbelopp.


  • Jag vill avsluta min försäkring, hur går jag tillväga?

    Kontakta kundservice på 0771-21 09 09 eller via kontaktformuläret ovan så hjälper vi dig.


  • Jag vill ändra någon av mina uppgifter, hur gör jag?

    Kontakta kundservice på 0771-21 09 09 eller via kontaktformuläret ovan så hjälper vi dig.


  • Kan jag vara försäkrad hos Lärarförsäkringar utan att vara medlem i Lärarförbundet eller Lärarnas Riksförbund?

    Nej, i de flesta fall kan du inte det. Däremot kan anhöriga till medlem; sambo, make eller registrerad partner vara medförsäkrade i de flesta av våra försäkringar. Medlems barn kan även försäkras via Lärarförsäkringar.


Följ oss i sociala medier

I våra sociala medier får du uppdateringar om aktuella nyheter, tips och råd.

         

Adress

Lärarförsäkringar
Box 5097
102 42 Stockholm

Växel: 08-442 87 10
Fax: 08-442 87 20

E-post: info@lararforsakringar.se