Close
Till huvudinnehåll

Tillgänglighet för Lärarförsäkringars webbplats

Så här gör Lärarförsäkringar

Lärarförsäkringar vill att våra digitala kanaler ska vara så tillgängliga som möjligt. På denna sida beskriver vi hur Lärarförsäkringars webbplats uppfyller de lagar som finns kring tillgänglighet och tillgänglighetsproblem samt hur du vid behov kan kontakta oss om dessa frågor.

Om webbplatsen

På Lärarförsäkringars webbplats finns information om Lärarförsäkringars produkter och verksamhet. Som inloggad kund finns möjlighet att köpa försäkringar, teckna sparande, boka pensionsrådgivning samt se information om ens försäkringar. Webbplatsen har även en funktion där det som inloggad kund går att kommunicera via digitala meddelanden med Lärarförsäkringars kundservice.

Aktuella lagar och standarder

Lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet är kopplade till den internationella standarden Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).

Post- och telestyrelsen har tillsynsansvar för produkter och tjänster riktade mot konsumenter inom bland annat e-handel.

Lagkrav som är relevanta för webbplatsen

De delar av webbplatsen som omfattas av lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet är e-handelstjänsten för att köpa försäkringar samt tjänsten "Mina meddelanden" som är en elektronisk kommunikationstjänst där kunder via digitala meddelanden kommunicerar med kundservice.

Webbplatsens tillgänglighet

Vissa delar av webbplatsen är dessvärre inte helt tillgängliga (se mer om kända brister nedan). Dessa brister kan leda till problem för olika användargrupper och medför att webbplatsen ännu inte är förenlig med lagkraven. Vårt mål är att uppfylla kraven så snart som möjligt.

Kontakta gärna kundservice angående tillgänglighetsfrågor.

Om du behöver innehåll från Lärarförsäkringars webbplats som inte är tillgängligt för dig, eller om du vill rapportera brister i webbplatsens eller appens tillgänglighet, kan du meddela oss.

Du kan kontakta oss via telefon:

  • Ring 0771-21 09 09.

Eller via meddelandefunktionen på Mina sidor:

Så kontrollerar vi att webbplatsen uppfyller kraven

Vi kontrollerar tjänstens tillgänglighet genom manuella granskningar (självskattning) tillsammans med vår webbyrå.

Den senaste bedömningen gjordes den 18 juni 2025.

Redogörelsen uppdaterades senast 2 juli 2025.

Så uppfyller vi lagkraven

Vi strävar efter att följa EU-standarden EN 301 549 (inklusive WCAG 2.1 nivå AA) för att tjänsterna skall vara möjliga att uppfatta, möjliga att hantera, vara begripliga och robusta.

Vi är idag medvetna om följande brister i tillgängligheten:

  • Sidhuvudet har problem med att öka avståndet mellan tecken, rader, stycken och ord.
  • Tabeller för jämförelse av försäkringar kan vara svåra att ta del av för besökare som använder skärmläsare.
  • Sidhuvudet och sidfoten har problem med förstoring av text.
  • Webbens dekorativa animationer går inte att pausa.
  • "In English" i menyn är inte angiven att vara på engelska. Den engelska sidan är inte angiven att den är på engelska.
  • En del klickbara ikoner saknar textalternativ.
  • En del formulär saknar angivet syfte (t.ex. datum, postnummer, e-post).
  • Tabbordningen kan förbättras.
  • Det saknas en del fokusmarkeringar för tangentbordsnavigering.
  • En del formulär saknar etiketter.
  • Det är generella brister i möjligheten att ta del av felmeddelanden för formulär.
  • Användarens val av textstorlek stöds inte.
  • Webbplatsen saknar stöd för mörkt läge.
  • Webbplatsen har inget mörkt tema och kan i nuläget inte följa användarens val för detta.

Tillsyn

Post- och telestyrelsen (PTS) är tillsynsmyndighet för lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.

Om du inte är nöjd med hur vi hanterar din synpunkt kan du kontakta PTS via deras webbplats: www.pts.se.