
Tillgänglighet för Lärarförsäkringars webbplats
Så här gör Lärarförsäkringar
Lärarförsäkringar vill att våra digitala kanaler ska vara så tillgängliga som möjligt. På denna sida beskriver vi hur Lärarförsäkringars webbplats uppfyller de lagar som finns kring tillgänglighet och tillgänglighetsproblem samt hur du vid behov kan kontakta oss om dessa frågor.
Aktuella lagar och standarder
Lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet är kopplade till den internationella standarden Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).
Post- och telestyrelsen har tillsynsansvar för produkter och tjänster riktade mot konsumenter inom bland annat e-handel.
Webbplatsens tillgänglighet
Vissa delar av webbplatsen är dessvärre inte helt tillgängliga (se mer under brister nedan).*** Dessa brister kan leda till problem för olika användargrupper och medför att webbplatsen ännu inte är förenlig med lagkraven. Vårt mål är att uppfylla kraven så snart som möjligt.
Kontakta gärna kundservice angående tillgänglighetsfrågor
Om du behöver innehåll från Lärarförsäkringars webbplats som inte är tillgängligt för dig, eller om du vill rapportera brister i webbplatsens eller appens tillgänglighet, kan du meddela oss.
Du kan kontakta oss via telefon:
- Ring 0771-21 09 09.
Eller via meddelandefunktionen på Mina sidor:
Hur vi testat webbplatsen och appen
Vi har såväl gjort självskattningar (intern testning) samt låtit vår webbyrå Bazooka göra en granskning av Lärarförsäkringars webbplats.
Senaste bedömningen gjordes den 18 juni 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast den 18 juni 2025.
Kända brister
Webbplatsens oinloggade delar:
Försäkringssidornas jämförelsetabeller är svåra att ta del av då de inte är tabeller.
Menyn har problem med att öka avstånd mellan tecken, rader, stycken och ord. Sidhuvudet och sidfoten har problem med förstoring av text.
Webbens dekorativa animationer går inte att pausa.
"In English" i menyn är inte angiven att vara på engelska. Den engelska sidan är inte angiven att den är på engelska.
EN 12.2 Informera kundservice om tillgänglighetsredogörelsen så att de kan svara på frågor***
Webbplatsens delar för inloggade kunder:
Pilarna för att fälla ut information i mina försäkringar saknar label. Formulär har tillgänglighetsproblem (saknar labels).
Formulär saknar angivet syfte (t ex datum, lösenord mm).
När man skrivit meddelande i säkra meddelanden finns en tidsbegränsning.
Webbens dekorativa animationer går inte att pausa.
Tabbordningen kan förbättras.
Det saknas fokusmarkeringar för tangentbordsnavigering.
Det saknas labels för formulär.
Genomgående problem med att visa upp felmeddelanden för icke-seende.
EN 12.2 Informera kundservice om tillgänglighetsredogörelsen så att de kan svara på frågor***