Nyheter från bloggen
Alla inläggGammalt inlägg - kan innehålla inaktuell information
Kritik från konsumenternas försäkringsbyrå mot Folksam
Konsumenternas försäkringsbyrå är kritiska mot hur Folksam skött marknadsföringen och informerat om grupplivförsäkringen skriver idag nyhetsbrevet Risk & Försäkring:
"Problemet med denna grupplivförsäkring är att folk inte fortsatt att nyteckna försäkringen. Det är något som både Folksam och pensionärsorganisationerna borde ha reagerat på för länge sedan. Utan nya försäkringstagare försvinner den här typen av produkt, det kan vem som helst räkna ut, säger Camilla Bratt informationsansvarig på Konsumenternas försäkringsbyrå till Risk & Försäkring Online.
Hon är också kritisk till den marknadsföring som Folksam och pensionärsorganisationerna använde sig av när grupplivförsäkringen lanserades på1980- talet.
– Den ledde tankarna fel, säger Camilla Bratt. Jag kan förstå att många då fick intrycket att det rörde sig om ett sparande i stället för en försäkring, som bara sträckte sig ett år framåt i tiden åt gången.
– Grupplivförsäkringarna hos Folksam har varit ett lockmedel för pensionärsorganisationerna när de värvat nya medlemmar. Men de har inte skött marknadsföringen av försäkringarna lika bra och antagligen inte förstått konsekvenserna, tillägger hon."
Mer information Folksam Konsumenternas försäkringsbyrå