Close
Till huvudinnehåll

Gammalt inlägg - kan innehålla inaktuell information

Lågprioriterad säkerhet för barn i baksätet

Som vi tidigare skrivit om så anordnar Folksam idag en presskonferens med anledning av att barnsäkerheten i nya bilar anses vara eftersatt. Man skriver bland annat:

"De senaste 15 åren har bilar blivit styvare och robustare för att klara kollisioner i högre hastigheter. Det innebär att påfrestningarna vid en krock skulle bli kraftigare om det inte kompenserades med bältessträckare*, kraftbegränsare** och krockkudde. Men i baksätet har säkerhetsutvecklingen stått mer eller mindre stilla. Eftersom det främst är barn som åker i baksätet är det de som drabbas, men även vuxnas säkerhet är eftersatt i baksätet.

Krocktester visar att belastningen för barn i baksätet är dubbelt så hög för huvud, nacke och bröst i en modernare bil jämfört med äldre bilar. Verkliga olyckor bekräftar bilden. Vissa huvudskador som barn fått i modernare bilar hade inte uppträtt i en äldre bilmodell, men framförallt hade de förhindrats med modern säkerhetsutrustning.

Vid en sidokollision är säkerheten bättre i baksätet i en modern bil än i en äldre, men inte heller här på samma nivå som i framsätet. Sidokrockkudde saknas nästan alltid i baksätet, i bästa fall finns en sidokrockgardin. Eftersom barn är kortare skadas de i större utsträckning av bildörrens struktur och skulle därför ha större nytta av en sidokrockkudde jämfört med vuxna. En betydande del av skadorna orsakas av bakdörrens armstöd.

Det finns flera förklaringar till att barn inte följt den enorma säkerhetsutveckling som i första hand gynnat vuxna i framsätet. Bilindustrin prioriterar inte baksätet och det saknas konsumenttester som driver på utvecklingen. "

Mer information Folksam Media och hela pressmeddelandet Tidigare inlägg