Close
Till huvudinnehåll

Gammalt inlägg - kan innehålla inaktuell information

Oseriös rådgivning – inget för oss!

Pension online rapporterade tidigare i år att Konsumentverket har fått in hundratals anmälningar om oseriös rådgivning. Förra veckan var det dags för tv-programmet Plus att granska rådgivningsbranschen.

Sedan årsskiftet erbjuder Lärarförsäkringar rådgivning i pensions- och sparandefrågor. För oss är det väldigt viktigt att vara en aktör som agerar utifrån våra kunders intressen och har kundernas förtroende. Därför har vi valt ett upplägg på vår rådgivning som har uppskattats mycket av de kunder som hittills fått råd av oss. Vi lägger stor vikt vid att våra råd ska utgå från kundens verklighet, förklara så att kunderna förstår, rekommendera produkter som passar våra kunder och vara tydliga med vilka vi samarbetar med.

Inför en rådgivning hos oss tar rådgivaren med hjälp av en fullmakt från kunden fram en sammanställning över kundens pågående sparande. Den sammanställningen går man sedan igenom vid själva rådgivningen. Genom sammanställningen blir tydligt om der finns ett behov av förändra något.

Om vi rekommenderar dig som vår rådgivningskund att påbörja ett nytt sparande är det sparande ur Lärarfonder eller Folksams utbud som vi föreslår. Om du redan har ett pågående sparande hos något annat försäkringsbolag eller hos en bank har vi som försäkringsförmedlare möjlighet att rekommendera dig att fortsätta med det sparandet om vi anser att det sparandet passar dig.

Lärarförsäkringar har hittills under året hjälpt närmre 700 lärare med rådgivning i pensions- och sparandeärenden. Läs gärna om Carina som under året har fått hjälp av oss. Om du vill läsa mer om hur en rådgivning går till finns information om det på vår hemsida. För att vår rådgivning ska kunna hålla hög kvalité har vi ett frågeformulär som våra kunder får fylla i inför rådgivnigen. Frågeformulär liksom fullmakt finns att ladda ner på vår hemsida.

Välkommen att boka rådgivning hos oss!