Close
Till huvudinnehåll

Gammalt inlägg - kan innehålla inaktuell information

Har du klagomål på oss?

Konsumentverket kom i förra veckan med en rapport som tyvärr inte är till försäkringsbranchens fördel. Vi vill givetvis att du som kund inte ska förknippa Lärarförsäkringar med problem som skrivs om i artikeln nedan. Vill du ge oss tips eller fråga oss om något är du välkommen. Ring, mejla eller ta kontakt med oss på annat sätt. Eller varför inte komma på ett av våra möten som vi tillsammans med förbunden arrangerar över hela landet.

Konsumentverket: Försäkring är en av problemmarknaderna
Den     största problemmarknaden för Sveriges konsumenter är     telekommunikationstjänster telefon, tv och internet. Därefter följer     försäkringar och sedan bank- och finanstjänster. Det visar en rapport som     Konsumentverket presenterar i dag.
Konsumentrapporten 2013, som är den första i sitt slag     och resultatet av ett regeringsuppdrag, presenterar en bild av     konsumenternas situation på över 45 marknader.
Resultaten bygger till största delen på en     konsumentundersökning som Konsumentverket lät göra hösten 2012. För att     kunna ge en sammanvägd bild av konsumenters förutsättningar på olika     marknader har Konsumentverket utvecklat ett mätinstrument, Konsumentmarknadsindex,     KMI. Med KMI går det att jämföra marknader av olika karaktär och genom en     rangordning hitta de marknader som upplevs fungera sämre. Jämförelsen görs     utifrån faktorer som tillgång till information, hur utbudet ser ut och hur     mycket konsumenterna litar på försäljarna.
Utöver KMI presenterar rapporten även statistik över     klagomål till olika opartiska aktörer som ger konsumenter stöd vid problem,     samt underlag som visar olika marknaders hushållsekonomiska betydelse.
De flesta av de undersökta marknaderna har både styrkor     och svagheter. Positiv rankning utifrån valmöjligheter betyder inte     självklart att betygen blir höga när det kommer till frågor om tillit till     reklam eller försäljare.
Men det finns också marknader som utmärker sig genom att     återkomma på många bottenlistor – oavsett om det handlar om klagomål,     möjligheter att jämföra produkter, förtroende för företagen eller bredd på     utbudet.
Om försäkring skriver Konsumentverket följande:
”Konsumenternas försäkringsbyrå får många klagomål som     gäller försäkringar. Många tycker inte att de fått det de behövde. Denna     marknad visar sig framförallt vara problematisk när det gäller transparens.     Liv- och hemförsäkringar bedöms som mest problematiska”.
Resultaten i rapporten pekar framförallt på behov av     förbättringar generellt när det gäller aspekterna oberoende information,     produktjämförelser samt tillit till företagen. Sett till mer specifika     marknader finns utmaningarna i första hand inom de som pekas ut som de mest     problematiska, med tonvikt på telekommunikation, försäkringar, el samt     bank- och finanstjänster.