Close
Till huvudinnehåll

Gammalt inlägg - kan innehålla inaktuell information

Försäkringsbranschen har flest nöjda kunder

I en undersökning från Bright Relation som undersökt kundnöjdhet i tio olika branscher så konstateras det att försäkringsbranschen har bästa kundservicen. Lärarförsäkringar ingår i Brights resultat och vi är stolta över att vi till och med ligger en bit över branschsnittet.

Undersökningen är baserad på 1,8 miljoner kundundersökningar under 2013. I undersökningen har kunderna bland annat svarat på frågor om bemötande, kompetens och hur det gick att få sitt ärende uppklarat. Magnus Palm som är vd på Bright menar att försäkringsbranschen generellt sett är bra på service och är duktiga på att ta hand om kunder och att omsättningen på personal ofta är lägre än i andra branscher vilket ger förutsättningar till att exempelvis kompetensutveckla personalen. Sämst i undersökningen klarade sig telekombolagen. Personalomsättningen på kundservice hos telekomföretagen är hela 62 % högre jämfört med hur det ser ut bland försäkringsbolagen och man löser 23 procent färre ärenden i första kontakten jämfört med försäkringsbranschen. – Det telekombolag som närmar sig försäkringsbranschen i kundnöjdhet och service kommer att blir branschetta i lojalitet, säger Magnus Palm i en kommentar till DN.

Svaren i undersökningen baseras på kundernas egna svar direkt efter avslutad kontakt med företagen och har genomförts via telefon, e-post, webb, chat, sociala medier och fysiska möten i t.ex. butik.