Close

Gammalt inlägg - kan innehålla inaktuell information

Vanliga frågor till kundservice

Under hösten skickar Lärarförsäkringar ut försäkringsinformation till alla försäkrade medlemmar, och i samband med det hör såklart många av sig till oss. Vår kundrådgivare Emma skriver om och svarar på några av de vanligaste frågorna som kommer in till kundservice under perioden.

Varför får jag brev från er? Oktober månad är här och ni medlemmar kommer snart att få brev från oss på Lärarförsäkringar. Det som kommer att landa i er brevlåda är ett årsbesked, eller förnyelse som det också kallas. Vissa utav er har fått information om de förändringar som kommer med det nya året. Andra har fått allmän information och det innebär att det inte är några större förändringar för dig det kommande året.

Det står att jag har försäkringar jag inte har? Den här frågan är en av de vanligaste som vi på kundservice möter i samband med att årsbeskeden landar. Det är många som är osäkra på vad ens försäkringar innebär eller vilka man faktiskt har. Om du har fått ett försäkringsbesked är det viktigt att du kontrollerar om ditt försäkringsinnehav motsvarar det du vill ha/behöver. Är du osäker på vad du faktiskt behöver kan du alltid kontakta vår kundservice och få rådgivning.

Hur kan jag se vilka försäkringar jag har? För att se vilka försäkringar du omfattas av kan du gå in på vår hemsida www.lararforsakringar.se och där logga in med BankID för att se ditt försäkringsinnehav, alltså vilka försäkringar du har.

Jag vill göra förändringar i mitt försäkringsinnehav, hur gör jag det enklast? Det enklaste sättet att göra ändringar i ditt försäkringsinnehav är att kontakta oss på kundservice. Antingen genom att ringa oss eller genom att skicka e-post på vår hemsida. Under fliken ”Skicka e-post” som du når genom att logga in på "Mina sidor" kan du skicka ett mejl till oss om du har några funderingar. Är du nyfiken på vilka försäkringar du kan komplettera med kan du klicka på fliken ”Teckna försäkring”, där ser du priser samt kan läsa om innehållet i våra försäkringar.

Varför har jag fått försäkringar hos er? När man blir aktiv medlem i Lärarförbundet eller Lärarnas Riksförbund så får man försäkringar automatiskt med så kallad reservationsrätt. På detta sätt kan alla som går med i Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund slippa hälsoprövning för till exempel sjuk- och livförsäkring. Är man exempelvis astmatiker blir man ofta nekad försäkring när den tecknas som en individuell försäkring. Det är endast fackförbund som får använda denna anslutningsform.

Min villaförsäkring går ut snart och jag vill veta vad den kostar hos er, hur gör jag då? Inte alla, men många försäkringsbolag har årsförnyelsen den 1 januari. Det är därför ganska vanligt att vi ger offerter på exempelvis villaförsäkring och fritidshusförsäkring i oktober och november. Prisförslag kan vi ordna per telefon men vi har också ordnat så ni kan fylla i underlaget på webben för att underlätta för er. Här hittar du underlaget för vår Villaförsäkring Här kan du fylla i en svarsblankett för vår Fritidshusförsäkring och posta in till oss.

Hur betalar jag mina försäkringar? Försäkringarna aviseras tillsammans med din medlemsavgift till Lärarförbundet eller Lärarnas Riksförbund. Du kan betala försäkringarna och medlemsavgiften med faktura, autogiro eller löneavdrag. Är du osäker på hur du betalar medlemsavgiften vänder du dig till det fackförbund du är ansluten till. Har du ett medlemskap i både Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund blir du aviserad direkt av oss på Lärarförsäkringar.

Jag vill ändra förmånstagare till min Livförsäkring, hur gör jag det? Om du inte fyllt i ett förmånstagarförordnande tidigare går livförsäkringen till 1) Make/Maka/Registrerad partner/sambo. 2) Arvingar. Skulle du vilja ändra förmånstagare behöver du skriftligen fylla i ett så kallat förmånstagarförordnande som ska skickas till Folksam. Blanketten hittar du här. Viktigt är att vara medveten om att förmånstagarförordnandet inte kan ändras genom testamente.

Jag visste inte att jag har en försäkring, kan jag anmäla en skada som inträffat? Ibland händer det att man kommer på en skada som tidigare inträffat och som man inte visste att man kunde anmäla. Vi rekommenderar alltid att man kontaktar en skadereglerare så fort skadan inträffat. Men du kan kontakta en skadehandläggare, oavsett om det gått ett, två eller åtta år. Det finns begränsningar och en preskriptionstid men det är skadereglerarna som har i uppgift att förklara och göra den bedömningen. Så det är alltid bättre att du ringer och pratar med en skadereglerare en gång för mycket än att du missar ersättning som du är berättigad till. Vill du prata med en skadehandläggare når du vår skadeväxel på 0771-21 09 09 knappval 2.