Close

Gammalt inlägg - kan innehålla inaktuell information

Så undviker du att få din identitet stulen

id-stold

Kreditbedrägerier och ID-kapningar ökar i snabb takt. Varje år sker det 130 000 bedrägerier och 85 000 ID-kapningar  i Sverige. Det blir tyvärr allt vanligare att personer krävs på betalning för varor de inte köpt.

Med identitetsintrång, eller id-kapningar som det också kallas för, menas att någon köper varor eller tar krediter i ditt namn. Det kan exempelvis handla om att någon använder ditt namn, personnummer och hemadress för att beställa varor på internet. Bedragaren går sedan till ett utlämningsställe i närheten av din bostad, visar upp en id-handling - som kan vara falsk - och hämtar ut varan. Id-kapning kan också handla om att dina personuppgifter används för att få ut bank- eller kreditkort, lån, speltjänster eller för att köpa varor på kredit i butiker.

Det är enkelt att kapa någons identitet Ofta behöver förövaren bara ändra din adress eller vittja din brevlåda för att få kontroll över din identitet. Många identiteter kapas även via internet. Sedan är det lätt att i ditt namn beställa kreditkort, teckna teleabonnemang eller handla mot faktura. En bedragare kan göra av med hundratusentals kronor på några dagar, utan att du märker något. Ha därför kontroll på dina id-handlingar, var vaksam om någon gör en kreditupplysning på dig och polisanmäl så snart som möjligt om du drabbas.

Tecken på att du kan ha blivit ID-kapad Om någon har tagit lån, köpt varor eller tecknat abonnemang i ditt namn utan att du vet om det har du blivit utsatt för id-stöld och bedrägeribrott. Några tecken på att du kan ha blivit ID-kapad är exempelvis att du får meddelande om att en kreditupplysning som du inte känner igen är tagen på dig, eller att du får telefonsamtal, e-post eller brev om varor som du inte har beställt. Andra tecken kan vara att du får fakturor eller inkassokrav för varor eller tjänster du inte har beställt eller att du får papper från banken som du inte känner igen. Ytterligare tecken på ID-kapning är att du ser uttag och transaktioner som du inte känner igen på kontoutdrag, du får ansökningsblanketter om lån eller krediter som du inte har ansökt om, du får avslag på lån och krediter som du själv försöker ta, du upptäcker att ett för dig okänt mobilnummer är registrerat på dig, du får ingen post eller får meddelande om adressändring som du inte har beställt.

Om du blivit utsatt för ID-kapning Konsumentverkets webbplats Hallå Konsument tipsar om följande åtgärder om du blivit utsatt för ID-kapning. Till att börja med ska du bestrida handlingen hos företaget där någon köpt något i ditt namn utan att du vet om det; vänd dig direkt till företaget och berätta att det inte är du som har tagit lånet, köpt varorna eller tecknat abonnemanget. Det bästa är att skriva till företaget. Kontakta sedan din bank och kontrollera dina konton, lån och bankkort. Kontakta även skatteverket och kontrollera att ingen har ändrat din folkbokföringsadress. Spärra dessutom ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen, Klarna och Svensk Digital Handel. På Hallåkonsument.se finns fler tips samt kontaktuppgifter till de största kreditupplysningsföretagen. Har du blivit av med ett id-kort eller körkort, måste du spärra det. Vänd dig till kortutgivaren (företag/myndighet som utfärdat kortet). Telefonnumret för spärr finns på baksidan av kortet, det kan vara en god idé att notera detta i förväg. Om du drabbas ska du också polisanmäla, ring 114 14 och gör en anmälan eller gå in på närmaste polisstation. Om du har hemförsäkring hos Lärarförsäkringar måste du även kontakta oss så fort som möjligt.

Åtgärder du kan göra för att minska risken att bli utsatt för ID-kapning Sätt lås på din brevlåda så att obehöriga inte kan ta din post och komma över personliga uppgifter, till exempel personuppgifter och koder. Ska du vara bortrest en längre tid bör du be en vän eller granne att tömma brevlådan regelbundet, alternativt lagra din post hos Posten. Kasta inte personlig information i soporna eller pappersinsamlingen, till exempel brev från banken eller försäkringsbolaget där personnummer eller annan känslig information framgår.

På nätet Skylta inte på nätet när du reser bort; var försiktig med statusuppdateringar i sociala medier, tala inte om att du är bortrest och hur länge. Kom också ihåg att många tjänster geotaggar dina inlägg (Facebook, Instagram, Twitter mfl). Öppna inte e-post eller länkar som är okända för dig – risken finns att du får in virus i din dator som till exempel kopierar dina inloggningsuppgifter. Använd heller inte ett för enkelt eller samma lösenord till olika tjänster. Ha ett uppdaterat virusskydd på din dator och mobil. Ladda inte ned nya appar utan att ha kontrollerat om de funnits ett längre tag och fått positiva recensioner och betyg. Skicka inte person- eller kontouppgifter via e-post utan att först ha kontrollerat att aktuellt företag, myndighet eller organisation har begärt in uppgiften. Lämna inte ut ditt personnummer på nätet.

Din egen kreditupplysning Håll koll på informationen i din egen kreditupplysning. Det betyder att du snabbt kan agera om någon till exempel försöker ta ett lån eller handla på kredit i ditt namn. Använd tjänster som ger dig information direkt i mobilen eller via e-post om någon tagit en kreditupplysning på dig. Då har du chansen att agera snabbt genom att kontakta aktuellt kreditbolag och stoppa krediten/lånet från att beviljas.

Ha koll på ditt kontoutdrag Håll koll på ditt kontoutdrag och följ upp konstiga transaktioner och kontakta din bank omedelbart om något ser konstigt ut. Var rädd om din plånbok och andra värdehandlingar. Se till att inga obehöriga kommer åt din post och exponera inte dina personuppgifter i onödan. Om du tappat bort en identitetshandling, anmäl det till Polisen och till kreditupplysningsföretag.

I alla Lärarförsäkringars hemförsäkringar ingår skydd vid ID-stöld Du som har hemförsäkring hos Lärarförsäkringar kan få dygnet-runt-hjälp med att spärra konton och krediter. Det ingår också juridisk hjälp för att bli av med oriktiga pengakrav och att radera oriktiga betalningsanmärkningar. Det enda du behöver göra om du drabbas är att ge oss din fullmakt. Vi hjälper dig då med att anmäla identitetsstöld till polisen och att underrätta betalkortutgivare och banker, att upptäcka och begränsa konsekvenserna av identitetsstöld genom att inhämta upplysningar från olika instanser och vidtar nödvändiga åtgärder å dina vägnar. Du måste anmäla till oss så snart en identitetsstöld upptäcks och när du själv gör polisanmälan kunna uppvisa en bekräftelse på din anmälan. Läs mer om Lärarförsäkringars hemförsäkringar

Källor Upplysningscentralen Polisen Konsumentverket